top of page
  • Foto van schrijvercarl

Droge Abdijfontein verbruikt water van 35 gezinnen

Bijgewerkt op: 8 sep. 2023

Raadslid vraagt snel oplossing en terugbetaling door aannemer.

"Zelfs met droge fonteinen werpen we nu geld in het water!”

Raadslid Carl Nijssens vraagt een snelle en duurzame oplossing voor de fonteinen aan het Abdijplein die sinds de inhuldiging in 2020 al meer dan de helft van de tijd buiten dienst zijn. Het waterverbruik en de facturen die de stad ontvangt zijn torenhoog voor een droge fontein. Een ingebrekestelling van de plaatsingsfirma en een schadeclaim hadden al lang geregeld moeten zijn!



Abdijfontein kostte 250.000 euro.

Begin augustus vroeg onafhankelijk gemeenteraadslid Carl Nijssens aan het stadsbestuur


waarom de 22-koppige fontein aan het Abdijplein al een heel jaar lang droog staat en niet meer werkt. Daarenboven vroeg hij ook de kostprijs op van het verbruikte water van het afgelopen jaar.

"Opmerkelijk is dat deze gloednieuwe fontein, exact 3 jaar geleden (september 2020) feestelijk in gebruik werd genomen samen met de fontein van de Groenmarkt.

Dit alles kaderde in de vernieuwing en Herinrichting van de Groenmarkt, Meinstraat, Abdijplein en aansluitende delen van de Diesterstraat en de Plankstraat.

Ondertussen is de kostprijs voor het hele fonteinenproject al opgelopen tot meer dan 700.000 euro, inclusief plaatsing, kosten, onderhoud en herstellingen. De Abdijfontein is goed voor een aandeel van 250.000 euro hiervan. Versta me niet verkeerd. Ik vind de fonteinen op de Groenmarkt een meerwaarde voor onze stad en ze zorgen voor een bijzondere beleving en verfrissing. Maar aan de fonteinen van het Abdijplein schort wel degelijk iets. Dit is niet alleen technisch een miskleun maar ook al 3 jaar een constante financiële aderlating voor de Truiense belastingbetaler. Het is in Sint-Truiden zelfs een curiosum geworden om deze fontein in werking te zien, zegt Nijssens. ”




Waterfactuur om achterover te vallen: 1.880.000 liter per jaar

De cijfers die Nijssens opvroeg bij het stadsbestuur liegen er niet om.


“Het afgelopen jaar hebben de fonteinen amper gewerkt en toch ontvangt de stad een drinkwaterfactuur voor de fontein aan het Abdijplein van 15.000 euro (periode maart 22 - maart 23). Dit is erg bizar als je weet dat een fontein enkel wordt ingeschakeld in de zomerperiode en ze dan nog zelden heeft gewerkt. Voor de laatste vier maanden (maart 23 - juni 23) waar de fontein volledig buiten werking stond, ontving de stad zelfs een waterfactuur van 4.300 euro. Onbegrijpelijk, gewoon.

We merken een drinkwaterverbruik op aan de Abdijfontein van maar liefst 1.880.000 liter het afgelopen jaar! En zelfs, al staat de fontein droog, toch verbruikt ze 5.200 liter kraantjeswater per dag. Dat is echt belastinggeld in het water werpen.”

De Vlaamse Milieumaatschappij publiceerde in juni dit jaar cijfers over gemiddeld waterverbruik bij gezinnen. Een doorsneegezin van 2,3 personen verbruikt gemiddeld 70 m³ drinkwater en betaalt betaalt gemiddeld 421 euro per jaar voor hun drinkwater. De jaarkost voor het water aan de Abdijfontein komt dus overeen met het verbruik van 35 Truiense gezinnen.




Wat is er nu juist aan de hand?

"Het antwoord dat ik van de stad kreeg was erg vaag, zegt Nijssens. Met zegt dat er een lekverlies zit op toevoerleidingen en dat men daarom besloot de fontein af te zetten en dit verder te onderzoeken. Ik heb ook zelf navraag gedaan bij de plaatsingsfirma. Daar vertelt men me dat de afvoer van de fontein normaal naar een vergaarbak moet gaan in de onderbouw. Die afvoer is verkeerdelijk aangesloten op de riolering en niet op de vergaarbak. Het waterniveau van de vergaarbak wordt automatisch bijgevuld met kraantjeswater omdat water van fonteinen verdampt en zo de werking kan gegarandeerd blijven. Dit verklaart onder andere het hoge waterverbruik. De aannemer liet me uitschijnen dat hij niet de fout is en dat de werken zo werden opgeleverd. Dit moet dringend worden uitgeklaard en opgelost. Ik zie dat de aannemer intussen gestart is met werken en ben in blijde verwachting van een werkende fontein, zegt Nijssens.

Toch is dit geen nieuw probleem en dit werd in november 2020 al gesignaleerd door ambtenaren en op de gemeenteraad door raadslid Marleen Thijs aangekaart. Ik betreur het dan ook dat het zolang moet duren en er ‘zoveel water naar de zee moet vloeien’, zoveel waterfacturen moeten passeren alvorens er actie wordt ondernomen.

Ik vraag dan ook dat de stad Sint-Truiden de aannemer in gebreke stelt en onmiddellijk een juridische procedure instelt om de geleden schade en de gigantische waterkost terug te vorderen.

Ondertussen hoop ik dat er lekker verfrist kan worden tussen de fonteinen van de Groenmarkt. MEER INFO: Carl Nijssens (onafhankelijk raadslid) : 0475/285160 - carl@zoz.be

37 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page