top of page
  • Foto van schrijvercarl

Voetbal is, ook op sociale media, oorlog!

Bijgewerkt op: 7 aug. 2023

Qatar koopt positieve voetbalverhalen met 'Fan Leaders’


Het WK in Quatar start op 20 november. De voorbereiding van dit grootste voetbalfeest ter wereld heeft de afgelopen jaren al voor heel wat commotie gezorgd. Schendingen van mensenrechten, smeergeld bij de FIFA, meer dan 6.000 overleden arbeidsmigranten bij de bouw van stadions en hotels , afpersing en vreemde voetbalkalenders…


Hoog tijd dat er wat gedaan wordt aan het positieve imago van het WK én dat van Qatar, moet emir Tamim bin Hamad al-Thani gedacht hebben. En wat is er dan beter dan werken met influencers op sociale media..


Fan Leaders


Onze Noorderburen brachten aan het licht dat de WK-organisator in Qatar de reis en het verblijf betaalt van 50 supporters van het Nederlandse elftal. De zogeheten ‘Fan Leaders’, ondertekenden een verklaring over positieve posts op social media. Ook vanuit andere deelnemende voetballanden zouden influencers worden overgevlogen voor zo een snoepreisje met positieve reviews. De Qatarezen blijven hun georganiseerde zelve en hebben ‘storrytelling guidelines’ voorzien en geven opleiding op de heenvlucht aan de nieuwbakken ‘Fan Leaders’.

Reacties van anderen moeten ze modereren en als ze beledigend zijn moeten ze de reacties verwijderen.

Ze hebben ook een exclusieve gedragscode moeten tekenen. Daarin staat onder meer dat ze posts op sociale media van de organisatie moeten liken en delen op hun eigen account. Reacties van anderen moeten ze modereren en als ze beledigend zijn moeten ze de reacties verwijderen. Als ze zich niet aan de gedragscode houden kan de organisatie hun rol afnemen, “inclusief alle voordelen die aan hen als Fan Leader zijn toebedeeld”. Het lijkt de eerste keer dat een organiserend land gewone fans betaalt om naar het WK te reizen en zo geregisseerd worden. Het al wel gebruikelijk dat VIP’s, oud-voetballers en influencers, op kosten van organisaties, deelnemende landen of sponsors op grote sportevents zoals een WK werden uitgenodigd.


Politiek gevoelig


Ook politici hebben blijkbaar baat bij een goede relatie met Quatar. Onze Minister van Buitenlandse Zaken Lahbib zal een van eerste WK-wedstrijden van de Rode Duivels bijwonen: "Niet gaan, is ons isoleren op het internationale toneel”. Ze wijst ook op de economische banden met Qatar. "Qatar is ook een van onze belangrijkste gasleveranciers”. Zelf zegt ze wel dat ze daar een duidelijk statement zal maken namens de regering rond mensenrechten, arbeidsomstandigheden en rechten voor de LGBTQIA+-gemeenschap. Het is maar zeer de vraag of een onbekende Belgische excellentie hiervoor ‘airplay’ zal krijgen op dit goed geregisseerde en grootste voetbalcircus van de wereld. Ook in sommige van onze buurlanden is de politieke vertegenwoordiging op het kampioenschap een netelige kwestie. In Duitsland heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Sport al gezegd dat ze naar de eerste wedstrijd van de Duitsers zal gaan kijken. Nochtans veroorzaakte ze recent een diplomatieke rel omdat ze kritiek uitte op het WK in Qatar. Daarop werd de Duitse ambassadeur op het matje geroepen.


Infloot


Dat het internationale voetbal de laatste jaren heel wat reputatieschade heeft opgelopen is een open deur intrappen. Daar moeten we de Sepp Blatters en Michel Platini’s van deze wereld voor bedanken. Integriteit en geloofwaardigheid hebben nooit bovenaan op de agenda van de bobo’s gestaan. Invloed uitoefenen in alle mogelijke maatschappelijke sectoren echter wel. En daarom blijft het nu erg stil op het Europese en internationale politieke toneel en in invloedrijke middens. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hier ‘omgekeerde influencers’ aan werk zijn in opdracht van de voetballobby, ‘infloot’ noemen we dat dan.

En daarom blijft het nu erg stil op het Europese en internationale politieke toneel en in invloedrijke middens.

Uit recent onderzoek blijkt dat het WK in Qatar niet echt leeft in de Europese voetballanden. Dat het morele kompas van koning voetbal vaak naar links of rechts uitwijkt en ook al niet meer steevast naar het noorden wijst is algemeen geweten. Het wegebben van enig ethisch realisme en het onderschatten van van de uiterst belangrijke marketingwaarde hiervan voor een merk, een sector én een maatschappelijke organisatie zal hier zeker mee te maken hebben.

Dus als u de komende weken supportert met in de ene hand een pintje en in de andere hand je smartphone, geef dan gerust je mening op sociale media. Wees echter niet verwonderd dat als jouw tweet, post of story niet in de juiste kraam past er een Fan Leader tussenkomt en als een soort van ‘VAR’ je gewoon overrulet.


Want voetbal is, ook op sociale media…oorlog.

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page