top of page
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black Twitter Icon

Bedenkingen bij dossier leasing stadsauto's ...

  • Foto van schrijver: carl
    carl
  • 1 apr
  • 3 minuten om te lezen

Op de gemeenteraad van maart 2025 doorspitte Carl Nijssens (CD&V) het nieuwe leasingdossier dat de 'Vooruit - WOW - NVA - Open VLD'-meerderheid aanbracht om personenwagens en bestelwagens aan te kopen voor het stadspersoneel. De totale geraamde kostprijs voor een leasing van 4 jaar vier al op door de hoogte van het bedrag: 4 miljoen euro. Een analyse:

"Dit dossier over de leasing van wagens voor de komende 4 jaar roept ernstige vragen op over duurzaamheid, transparantie en kostenefficiƫntie," begon raadslid Carl Nijssens zijn betoog.

"De leasing van voertuigen heeft een impact op ons budget van 1 miljoen euro per jaar, 4 jaar lang. Dat is toch niet echt zuinig zijn ..."
Een vorige aankoop van wagens was wƩl 100% elektrisch
Een vorige aankoop van wagens was wƩl 100% elektrisch

Het gaat over een totaalbudget van 3,2 miljoen euro, exclusief BTW, bijna 4 miljoen euro belastingsgeld inclusief BTW! Het bestek bestaat uit twee percelen. Enerzijds de aankoop van personenwagens en anderzijds bestelwagens.

Perceel 1, de personenwagens zijn ook al goed voor een aandeel van 1,3 miljoen euro, exclusief BTW!Ā (bijna 1.600.000 euro inclusief BTW)


Opvallend is toch dat hier prijs wordt gevraagd voor 14 personenwagens (plug-in hybride) ingedeeld in 3 types, van betaalbaar naar erg duur.Ā 

  • Type 1: kostprijs leasing maandelijks: lager dan 730 euro / maand excl btw (883 incl) / Ā prijsopgave voor 8 stuks gevraagd

  • Type 2: kostprijs leasing maandelijks: tussen 730 euro en 915 euro / maand excl btw (883 - 1100incl) / Ā prijsopgave voor 3 stuks gevraagd

  • Type 3: kostprijs leasing maandelijks: tussen 915 euro en 1100 euro / maand excl btw (1100-1330 incl) / Ā prijsopgave voor 3 stuks gevraagd


"Dit zijn toch aanzienlijke bedragen die als bijkomend loonvoordeel worden toegekend. Daarom heb ik op de gemeenteraad gevraagd welke wagens zullen worden gekoppeld aan welke functie en om hiervan een lijst aan de gemeenteraad ter beschikking te stellen.Ā Zijn hier ook politieke functies bij? Op dit ogenblik kon men ons nog geen antwoord geven," zegt Nijssens.



Dit dossier over de leasing van wagens voor de komende 4 jaar roept ernstige vragen op over duurzaamheid, transparantie en kostenefficiƫntie. Het gaat over een totaalbudget van 3,2 miljoen euro, exclusief BTW, bijna 4 miljoen euro inclusief!


Opmerkelijk zijn toch ook de gevraagde personenwagens in duurste categorie (type 3). Misschien is het raadzaam dit niet meer te weerhouden in tijden van zuinig en sober beleid.

VB: Een willekeurig aanbod dat te vinden is bij Leaseplan en waar de stad er 3 stuks van vraagt in haar bestek
VB: Een willekeurig aanbod dat te vinden is bij Leaseplan en waar de stad er 3 stuks van vraagt in haar bestek

Daarenboven zijn er nog andere inhoudelijke bedenkingen te maken bij het bestek :


  • Ten eerste,Ā waar blijft de ambitie richting 2030?Ā Elektrische voertuigen worden slechts als alternatief gezien, in plaats van als standaard. Waarom wordt er niet sterker ingezet op een volledig elektrisch wagenpark, zeker voor voertuigen onder 3.500 kg?

  • Ten tweede,Ā de kostenraming van ruim 3,2 miljoen euro is vaag en onvoldoende onderbouwd. De grote prijsmarges laten ruimte voor hogere kosten dan strikt noodzakelijk. Bovendien zijn de tarieven voor elektrische wagens opvallend hoog. Zijn deze wel marktconform?


  • Daarnaast isĀ de gunningsprocedure onvoldoende transparant. De beoordeling van de dienstverlening – goed voor 40% van de score – hangt af van vage en subjectieve criteria, wat ruimte laat voor veel willekeur.


  • Verder stelt het bestek duidelijk dat de geraamde hoeveelheden 'louter indicatief' zijn.Ā Er is geen enkele garantie op een minimale afname, geen controlemechanismen en geen sancties bij slechte uitvoering.Ā Hoe garandeert het stadsbestuur dat deze opdracht correct en voordelig wordt uitgevoerd?


Kortom, dit dossier mist visie, zin voor soberheid, controle en een stevige duurzaamheidsstrategie.

"Wat mij betreft moet het stadsbestuur moet dit herbekijken en sterker inzetten op duurzaamheid, transparantie en kostenefficiƫntie."

Wij vragen alvast dit bestek grondig te herzien en in de toekomst onze opmerkingen mee te nemen.



Ā 
Ā 
Ā 

ć‚³ćƒ”ćƒ³ćƒˆ


  • White Facebook Icon

© 2020 Carl Nijssens • info@carl

bottom of page